Vytvořme písmo! Huy Pham Quang, Tereza Tvrdíková, Dominika Všední
V Ateliéru grafického designu 1 na Katedře vizuální komunikace Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vznikl v rámci letních klauzur zajímavý projekt pod vedením vedoucího ateliéru Karla Míška, odborného asistenta Jana Hory a doktoranda Jiřího Tomana. Studenti pracovali na novém písmu. V zadáni dostali úkol experimentovat s haptickou zkušenosti trojrozměrných předmětů v kontextu typografie. Zkušenost s hmotou studenti aplikovali na tvorbu abeced. Právě ona matérie převedená do dvojrozměrnosti přinesla řadu zajímavých pohledů. Současně v zadání byla i reflexe tradičních latinkových abeced až po avantgardní příklady. Výstava Vytvořme písmo! je výběrem tří přístupů třech mladých designérů. Je prezentována formou autorských typografických plakátů v duchu experimentu, takže se zde můžeme setkat s objekty, které se pohybují na hraně designu a volného umění.
Tereza Tvrdíková si plně uvědomuje skutečnost, že dnes je velmi těžké vytvořit nové latinkové písmo. Nebrání se povolit uzdu fantazii a vydat se na cestu nekonvenčního přístupu. Její Sylvatika vychází z představy, jaký vizuál by mělo písmo psané červotočem. Dominika Všední se zase inspirovala tmou a cíleným světelným zdrojem. Navrhla mini-prostor se střepinami skla, který by mohl připomínat dětskou promítačku. Výstupem se tak staly odrazy světla přes střepiny a šablony liter nesoucí atmosféru opojení a nečitelnosti. Písmo Intoxikace, Halucinace, Iluze je podle autorky „rojem světélek, které se objevují a ztrácejí v temnotě“. Posledním vystaveným dílem je objekt Stay Fresh Huy Pham Quanga. Ten si zvolil materiál alobalu, který je velmi citlivý na jakýkoliv dotyk. Jednotlivá písmena vytlačoval do alobalové role. Výslednou trojrozměrností sice porušil zadání, v jehož znění bylo vytvořit typografickým plakát, ale vzhledem k tomu, že se jedná o stážistu z Ateliéru produktového designu, tak je jeho postup celkem logický. Čitelnost jednotlivých liter tak pro diváky ztížil rozostřenými konturami, pro jejichž dešifrování je důležitý ten správný úhel světla.
Lenka Sýkorová