Pozorování
Dvorská 2, 678 01 Blansko
čt–pá 10–12 h, 13–17 h
so 14–19 h
V průběhu roku jsem podnikl několik typů pozorování vzhůru k obloze a zpět k zemi.
Ať už byla počáteční hlediska konceptuální, praktická či estetická, výsledkem jsou syntetické studie: audiovizuální záznamy komentující a interpretující každodenní děje.
V instalaci šité na míru galerijnímu prostoru v Blansku se snažím o homeostatický model svých dílčích přístupů k audiovizuálním reflexím přírodních fenoménů.
Studie oblohy, které jsem nedávno realizoval v galerii Dům v Broumově, jsou zde rozpracovány do dvou rozměrných tisků a obohaceny o kontinuální dvouměsíční pozorování počasí. Světlo dopadající na zahradní domek v klášterní zahradě benediktýnského kláštera jsem dokumentoval prostřednictvím východů a západů slunce ohraničených časovými partiturami. Pomalu se zkracující dny, které vnímáme hlavně
v jarních a podzimních dnech, jsou určující pro rychlost a kvalitu růstu rostlin. Interaktivní proces zachycující obrazy mraků denně zaplňoval galerii neustále se proměňující strukturou stupňů šedi a modře a také dle intenzity pronikajícího světla rozezníval časově proměnlivý zvuk ping-pongového míčku putujícího z jedné strany galerie do druhé. Proces je v blanské galerii pozastaven, vystaveny jsou vizuální záznamy a interaktivní hru zvuků nahrazuje amplifikovaný zvuk větracích šachet. Rotující skřípající vrtule evokují rozladěný planetární ekosystém. Na hliněných deskách / kotoučích se zeminou se snaží růst tráva, která se v přímém přenosu objevuje ve videoprojekci. Rotující desky jsou umístěny pod světlíky v přirozeném světle galerie. Jsou určitými mobily, zvukovými sochami, které
v průběhu výstavy zarůstají, zpomalují se pod tíhou vegetace, až se možná úplně zastaví.
Pozorování jsem také podrobil vegetaci shromážděnou doma a v ateliéru. Rostliny jsem svedl dohromady k světelnému hodování a vzájemné interakci. Denně jsem pořizoval různé časosběrné záznamy a posléze interpretace jejich heliotropního pohybu v kresbě. Skupinovému měsíčnímu portrétu mých pokojových rostlin předcházejí video studie jejich různých jednotlivých typů a stádií.
V rámci výstavy také uvádím související projekty – ať už realizované dříve či stále probíhající ve spolupráci s dalšími kolegy – které sbližují člověka s rostlinami a reflektují extenzivní zahradničení na osobních platformách.
Michal Kindernay
Michal Kindernay patří k předním českým tvůrcům interaktivního videa. Je autorem videoinstalací, videoperformancí, a interaktivních aplikací, využívajících senzorické vstupy. Výstupem jeho projektů často bývají audiovizuální instalace, které propojují umění, technologii a vědu. Často se dotýká témat ekologie a skrze aplikování technologických přístupů ve vztahu k přírodě přináší reflexi prostředí kolem nás. Svou uměleckou tvorbu mezioborově propojuje u řady mezinárodních kooperativních projektů (Alotof – A laboratory on the open fields, Time inventors Kabinet, apod.)