Nová společná performance umělkyně, spisovatelky a kulturní organizátorky Olie Sosnovské a umělkyně, spisovatelky a kulturní pracovnice Elske Rosenfeld. Akce je součástí celodenního programu druhého dne zahajovacího víkendu bienále Ve věci umění 2024. Program zaměřený na performance ve Veletržním paláci začíná v 15 h.

 

…papíry A4 s obrazy policejního násilí, bílý list papíru držený na protest v Kazachstánu v roce 2019, stávkující dělnice držící papír A4 s napsaným prohlášením a svým občanským průkazem, Elskeina zkušenost s revolucí 1989/1990 v NDR, Oliina zkušenost s revolucí 2020/2021 v Bělorusku – to jsou některé z materiálů, které Elske Rosenfeld a Olia Sosnovská navlékly do své nové společné performance Archiv gest: Stát se ne/viditelnými. Zabývají se strategiemi neviditelnosti v celé historii disidentských kultur a protestních hnutí ve východní Evropě i mimo ni. Vycházejíce ze svého výzkumu pro představení Archive of Gestures, krouží kolem pojmů pohyb a „nepohyb“ (Asef Bayat), „slabý odpor“ (Ewa Majewska) a „teorie nemocné ženy“ (Johanna Hedva), neprůhlednost a performativita, a ptají se, jak je možné opakovat či nacvičovat (ne)viditelná gesta revoluce.

 

Elske Rosenfeld (*1974) pracuje s různými médii a formáty. Jejím hlavním zaměřením a materiálem jsou dějiny státního socialismu a jeho disentu a revoluce v letech 1989–1990. Její probíhající projekt Archiv der Gesten (Archiv gest) zkoumá, jak se politické události projevují a archivují v tělech jejich protagonistů. Její práce byly představeny na mezinárodních výstavách, mimo jiné v Muzeu moderního a současného umění a designu (Staatliches Museum für Kunst und Design) v Norimberku (2023), v muzeu Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland (Bundeskunsthalle) (2022), na 12. berlínském bienále (2022), ve Státních uměleckých sbírkách v Drážďanech (Staatliche Kunstsammlungen Dresden, 2020–2021), v Goethe Institutu v Moskvě (2020), na festivalu f/stop – Festival für Fotografie Leipzig v Lipsku (2018), na 3. Berliner Herbstsalon v divadle Maxim Gorki Theater (2017), v kině Mumok ve Vídni (2016), na festivalu Steirischerherbst festival v Grazu (2015), v muzeu současného umění Devi Art Foundation v Dillí (2013) a na výzkumné platformě „Bývalého Západu“ Former West v Utrechtu (2010). V roce 2018 uspořádala společně se Suzou Husse projekt Wildes Wiederholen. Material von Unten. Künstlerische Forschung im Archiv der DDR-Opposition. V roce 2019 byla spolukurátorkou festivalu Palast der Republik Kunst, Diskurs & Parlament v centru Haus der Berliner Festspiele (2019), její texty byly publikovány v periodikách Berliner Tagesspiegel, Der Freitag, Deutschlandarchiv (BzpB), Berliner Hefte, eipcp.net, Reviews in Cultural Theory, Springerin – Hefte für Gegenwartskunst a v dalších.

 

Olia Sosnovskaya (*1988) je umělkyně, spisovatelka a kulturní organizátorka žijící ve Vídni. V současné době dokončuje doktorandský program v oblasti praxe na Akademii výtvarných umění ve Vídni. V její umělecké a výzkumné praxi se prolíná performance s textovým a vizuálním uměním, zabývá se formami politického organizování, protestními choreografiemi, pohybovými partiturami a průniky slavnosti a politiky v postsocialistickém kontextu i mimo něj. Je spoluzakladatelkou samoorganizované platformy Work Hard! Play Hard!, která se zabývá otázkami práce, volného času a neinstitucionálních infrastruktur a znalostí. Je také členkou umělecko-výzkumné skupiny Problem Collective, která se zaměřuje na stávky, archivy a čtenářské praktiky a nástroje pro zapojení do přehlížených dějin a sociálních bojů. Její kolektivní i individuální práce byly prezentovány v institucích, jako jsou Tanzquartier (Vídeň), Kunsthalle Wien Karlsplatz (Vídeň), HAU (Berlín), Muzeum moderního umění ve Varšavě, Display (Praha), Mystetskyi Arsenal (Kyjev), Kyjevské bienále, e-flux (New York), Galerie současného umění Ў (Minsk) a další.

 

Rezervace zde.