Nástrojáři
Michal Cáb, Marek Hlaváč, Veronika Svobodová, Adam Železný, Ladislav Železný
Kurátor: Michal Cáb
Jestliže je kladivo jediný nástroj, který máš k dispozici, pak se ti vše jeví jako hřebík. (Zákon nástroje)
Souborná výstava s názvem Nástrojáři je sondou do dílen autorů, jejichž společným východiskem je nestandarní přístup k vytváření hudebních nástrojů. Nejde zde jen o reprezentaci znících objektů, ale také o tematizaci specifických přístupů a metodologií, které jsou v každém kterém nástroji latentně přítomné. Nové a jiné nástroje zakládají možnost nových a jiných způsobů hraní, kompozice i akustických zkušeností. Zaostření na proces vytváření nástroje zakládá specifickou blízkost ve vztahu umělce a prostředků, se kterými zachází.
V rámci výstavy bude představen multikanálový zvukový systém Michala Cába, poslechové instruktážní videa Marka Hlaváče, automatofony Veroniky Svobodové a zvukový obraz z porcelánu Adama a Ladislava Železných.
Součástí výstavy je doprovodný program: přednášky Milana Guštara, Michaela Pospíšila, Jana Trojana a společný koncert vystavujících umělců. (neděle 13. a 20. února)
Michal Cáb (* 1980) je zvukový a multimediální umělec zabývající se převážně noisovou improvizací, programováním syntetizátorů, zvukovými instalacemi a audiovizí. Vystudoval teologii a postgraduálně Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Intermédia III. Tomáše Vaňka. Ve své pedagogické i umělecké praxi se zaměřuje na aplikaci otevřeného software napříč různými oblastmi. Jeho doménou je operační systém Linux a programovací jazyk Pure Data, jejichž možnosti využívá v galerijním, koncertním i divadelním kontextu. Realizoval řadu hudebních doprovodů pro divadelní představení i výstavních projektů.
Marek Hlaváč (* 1985) studuje na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Intermédia III. Tomáše Vaňka. Ve svých performancích, instalacích a site-specific projektech prozkoumává především možnosti kolektivity a participace v oblasti zvuku, za použití prostředků sahajících od zvuků, které má každý vždy při ruce, až po zvuky na okraji slyšitelného spektra.
Veronika Svobodová (* 1986) vystudovala obor kamenosochařství na SUPŠ v Uherském Hradišti a v roce 2015 absolvovala obor scénografie alternativního a loutkového divadla pod vedením Tomáše Žižky a Roberta Smolíka na DAMU v Praze. V průběhu studia se zúčastnila stáže v Lublani 2013, kde spolupracovala s režisérem Matijou Solcem na senzorickém představení pro děti “Močeradek gre čez cesto“. V roce 2014 se podílela na autorské inscenaci režisérky Kláry Hutečkové “Oblovka“ a roce 2015 v rámci festivalu Artijuli v Norsku na ostrově Senja spolupracovala s ilustrátorkou Alžbětou Zemanovou na interaktivní instalaci “BU“. Společně s Annou Krtičkovou od roku 2014 provozují bytové divadlo “Pouť“. Zabývá se tvůrčí aktivitou na periferii specifických míst soukromých bytů a zahrad nebo veřejného prostoru. Žije a pracuje v Praze.
Adam Železný (* 1986) je milovníkem materiálů, obzvláště přírodních. S tím úzce souvisí možnosti zpracovávání a řemeslo. V průběhu studií na SUPŠ v Bechyni začal pociťovat jistou náklonnost ke keramickým materiálům a jejich zpracovávání. Proto ve studiu dál pokračoval na vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, v atelieru Keramiky a porcelánu, kde v roce 2014 diplomoval pod vedením Maxima Velčovského. Příležitostně pracuje také s výbušninami.
Ladislav Železný (* 1979) vystudoval SUPŠ v Bechyni a na FaVU v Brně absolvoval v roce 2004 v ateliéru V-M-P. Jako zvukový a hudební konstruktér působí v Českém rozhlase v oblasti realizace rozhlasových her, dokumentů a speciálních projektů. Od roku 2008 spolupracuje na intermediálním projektu rAdioCUSTICA (radioart.cz). V roce 2011 se stal jedním z deseti finalistů projektu “Europe – a sound panorama” v ZKM. Vytvořil zvukové a hudební kompozice pro krátké filmy (Monoskop No.3 – 2011, Monkey King – 2010), rozhlasové hry (Enigma Emmy Goring – 2010, Pro patria mori – 2014, Laska a peníze – 2015). V průběhu let 2006-11 se hudebně podílel na projektech neverbálního divadla a současného tance (Extraction, Vrstvení, Iné ráno, Intenzita neviditelného). Vytváří zvukové instalace (Hlavou proti zdi – 2012, Tabula rasa – 2013), radiofonické a akusmatické kompozice (Before During After – 2007, ŠUM – 2012, 220 sound layers in five minutes – 2011, ZERO – 2014). Příležitostně provádí společné audio performance (Skupina C, Skupina B, Naru Tigama, OEM arts).
Linky