Popis situace

Vědro, nádoba pro přepravu a uchování drobných předmětů, či částic větších celků. Skladba zvolených částic může být čistě náhodná, či jak je tomu v našem případě, záměrná. Vždy však vychází z logiky konkrétní situace, předem určeného/zvoleného kontextu. Částice v jazyce určuje vztah mluvčího, v našem případě umělce, k dané výpovědi, tedy k výběru děl výstavy – obsahu vědra. Ve své podstatě je obsah vědra vždy fragmentární, v našem případě je však fragmentárnost zdvojená. Nejedná se pouze o fragmentárnost formální, tedy o povahu materiálního obsahu vědra, kdy je výběr děl do výstavy jakousi asambláží, výřezem prvků z tvorby autora, ale také o fragment jako obsah. Podstata fragmentu zde slouží jako rámec pro další uvažování.
Jaký je vztah částice k původnímu celku? Jakou proměnou prošla její identita? Jaká je proměna vztahu částice k dalším částicím a celkům, jíž nikdy nebyla přímou součástí? A co vlastně v dnešní “tekuté době” znamená pojem hermeticky uzavřený celek?

Krajíc

Krajíc polské autorky Moniky Zawadzki je nejen černou hmotou, ale stejně jako siluety živých bytostí, které jsou tolik charakteristické pro její tvorbu, také odrazem – stínem lidského / živého společenství. Redukovaná barevnost, minimalizovaná až znaková forma, jež jsou pro dílo autorky příznačné, odkazují k určité formě univerzality. Hybridní a bezpohlavní bytosti, zbavené jakýchkoliv individualizačních znaků, lze na straně jedné chápat jako projekční plochu, na straně druhé se však nelze ubránit jejich materiální povaze, jež je činí často až děsivě přítomnými. I přesto se potýkáme se krajícem, jež je spíše siluetou, stínem krajíce samotného. Snad proto vyvolává v hladovém tolik emocí.

Nekonvenční uspořádání částic, odporuje dobře známému. Krajíc nechutná stejně, tričko nesedí a svět se zdá být podroben novým možnostem členění. Ustálená schémata se zdají být nefunkční. Co je podstatou jedince, co ho činí jedinečným, jaký je jeho vztah k okolí a kde jsou jeho hranice? Jaká je hierarchie, co je maska a co realita? A záleží na tom ještě vůbec, když krajíc na tričku zčernal a je téměř neviditelný?

Markéta Stará