Haraldur Karlsson – Time Aside
Srdečně Vás zveme na výstavu Haraldura Karlssona Time Aside. Ve Vašulka Kitchen Brno vystaví dvě svá díla Mont Esja 16 Days a Innards.
⠀
Mont Esja 16 Days představuje pozorování a meditaci nad horou Esja. Vychází z měsíčního záznamu natáčeného přes okno Islandské akademii umění v Reykjavíku. Převádí hodiny na minuty, 24 hodin na 24 minut. 16 dní je v díle prezentovaných výběrem, uspořádaným a zobrazeným současně pro srovnání variací pohybu, světla a barvy. Pohled z okna, čas od času, tvoří obraz téměř jako zátiší jednoho jediného okamžiku. Umístění dnů vedle sebe odhaluje jedinečnost každého dne, a to, jak žádný okamžik není nikdy stejný.
⠀
Innards je nová video-sochařská instalace vložená do esence snímků magnetické rezonance lidského těla, které odhalují svět pod kůží obdobným způsobem, jakým je odhalován svět pod hladinou oceánu. Zkoumá prostory, existující a zároveň neexistující, jejíchž viditelnost je řízena nastavením a volbou tloušťky rozhraní magnetické rezonance. Choreografické pohyby světla a odrazů v přidaných a různě deformovaných dimenzích jsou propojeny s existujícím vědomím vnitřních dimenzí diváka.
⠀
Islandský umělec Haraldur Karlsson již v minulosti spolupracoval s Vašulka Kitchen Brno. V roce 2020 připravil online workshop na téma využití lékařských snímků pro kreativní účely a v roce 2021 se zúčastnil našeho rezidenčního programu, kde pracoval na návrhu vývoje softwarového nástroje Imag/ine pro manipulaci s videem v reálném čase, který původně vyvinuli pro současné operační systémy Steina Vašulka a Tom Demeyer při svém působení ve STEIMu.
Posledních 20 let Haraldur aktivně působí jako poradce, kulturní organizátor a kurátor na Islandu a v Norsku, spolupracuje například s Atopií, Atelierem Nord, Islandskou společností pro elektronické umění a festivalem elektronického a mediálního umění Raflost v islandském Reykjavíku. Haraldur Karlsson se videem zabývá již několik desetiletí. Jeho letité zkušenosti se odráží nejen ve vztahu k tomuto médiu, ale také v experimentálnímu přístupu, kdy se snaží rozšiřovat dané parametry a zkoumat možnosti, které současné technologie umožňují, spíše než možnosti videoartu jako takového.
Často využívá interdisciplinární a kolaborativní přístup a kromě instalací a prezentací v galeriích vystavuje svá díla rovněž ve veřejném prostoru a na místech, která vnímá jako moment kritické reflexe současné společnosti. V roce 2018 vytvořil na mezinárodním letišti v Keflavíku světelnou instalaci a video dílo Brain (Mozek), které využívá magnetickou rezonanci, s níž aktivně pracuje od roku 2014. V poslední době zkoumá živé videopřenosy v projektu Snæfellsness Broadcast Station (2020), v němž často vystupuje jako protagonista, jeho obraz se zde deformuje a rozplývá v bujné krajině Snæfellsnes bohaté na pověsti a mytologii.
Program Vašulka Kitchen Brno je finančně podpořen Statutárním městem Brno a Ministerstvem kultury České republiky.