Arnošt Paderlík – Retrospektiva
Michalská 7, 412 01 Litoměřice
Arnošt Paderlík patří k důležitým osobnostem české poválečné výtvarné kultury . V povědomí výtvarné obce je tento dlouholetý člen SVU Mánes a Spolku českých grafiků Hollar zapsán jako všestranný umělec s výrazným monumentálním cítěním, který se vedle malby a kresby zabýval i sochařstvím, keramikou, grafikou a ilustrací a příležitostně i scénografií. Jeho široký záběr byl dán uměleckým školením , nejdříve v letech 1937-43 v ateliéru Františka Kysely na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a následně ve spolupráci s Vincencem Makovským na Baťově škole ve Zlíně, kde působil jako jeho asistent.
V roce 1939 se stal zakládajícím členem Skupiny Sedm v říjnu a se svými generačními druhy maloval emocionálně zabarvené expresivní obrazy reflektující ponurou atmosféru protektorátu a okupace, kterou rozvíjel i po zániku skupiny v truchlivě laděných alegorických zátiších s nádechem melancholie. Po válce se soustředil na simplifikaci výrazových prostředků a tématiku zátiší a figurální tvorby , zejména pod vlivem pařížské školy pionýrů moderní malby Pabla Picassa a a Georga Braque. V jeho tvorbě však rezonovaly i ohlasy české meziválečné tvorby a reflexe poezie a lidového umění. Byl oceňovaným a vyhledávaným ilustrátorem ( Ovidius, Seifertovo přebásnění Písně písní) a brilantním kreslířem ženských Aktů. Ve své tvorbě dokázal propojit dekorativismus s monumentálním cítěním v dílech existencionální povahy, které reprezentovaly českou kulturu na světových výstavách té doby.
Byl i aktivním organizátorem uměleckého života a od roku 1963 působil na Akademii výtvarných umění v Praze,kde vedl až do roku 1985 Ateliér monumentální tvorby. Patřil k nepřehlédnutelným osobnostem této školy a respektovaným pedagogům, který zde vychoval řadu žáků, dnes vynikajících malířů a ilustrátorů, kteří se k jeho odkazu hlásí.
Přestože patřil ke klíčovým a vlivným osobnostem poválečného vývoje českého výtvarného umění, až na drobné výjimky , nebylo dosud jeho dílo představeno dostatečně reprezentativním způsobem. Záměrem výstavy je tuto skutečnost napravit a jeho osobnost a dílo připomenout v maximálně široké škále používaných výrazových prostředků a technik napříč jednotlivými obdobími jeho uměleckého vývoje. Základem připravovaného souboru budou díla z umělcovy pozůstalosti kde je i řada dosud nevystavených děl , která budou doplněna vybranými díly z veřejných i soukromých sbírek. Výstava připomene i následující rok 2019 kdy vzpomeneme zároveň 100 let od jeho narození a 20 let od jeho úmrtí.
Jiří T. Kotalík