Design skla FMK UTB ve Zlíně – VýstUP / Petr Stanický – Myspace
Simona Kocurková, Šopa, 2016
Výstavní projekt VýstUP je prezentací tvorby několika studentů a pedagogů ateliéru Design skla Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Název projektu má divákovi naznačit směr, kterým se výstava ubírá. Lze jej chápat jako výsledek tvůrčího procesu, uměleckou produkcí nebo veřejným předvedením. Ale současně i symbolickým krokem směrem vzhůru, výš, nahoru.
To vše úzce souvisí s první spoluprací ateliéru a Galerie Sýpka. „Ta se uskutečnila před dvěma lety. Nebylo tedy jednoduché navázat na předchozí výstavu, která by mohla ještě překvapit diváka. Proto se stal společným jmenovatelem všech projektů VýstUP, který je vyšší úrovní dosavadních ateliérových prací. Toho však bylo možné dosáhnout pouze skrze site specific instalace a objekty, které studenti připravili na základě podrobnější analýzy výstavního prostoru. Konkrétně se jedná o studenty Gabrielu Lhotákovou a Adélu Lakomou, jež pracují s půdními prostory galerie. Vznikla tak interaktivní vzájemně propojená instalace pracující s přirozeným charakterem půdy a tmou. Další studenti jako je Tomáš Krejčí, Nikola Kovalíková, Zdeňka Fusková, Jiří Liška pracují s konkrétním místem, které je úzce propojeno s objektem, jež v sobě zrcadlí nepřeberné množství invenčních nápadů,“ přiblížila odborná asistentka ateliéru Michaela Spružinová.
Vedoucí nejmladšího sklářského ateliéru v Čechách a na Slovensku, Petr Stanický se prezentuje v prvním patře galerie novým projektem Myspace vytvořeným přímo pro tyto prostory. Sochařskou zkušenost získal na VŠUP v Praze a velký vliv, který mu umožnil snadnější vstup na zahraniční uměleckou scénu, na něj měl New York. Zde absolvoval postgraduální studium a mimo jiné pracoval v ateliéru Jeffa Koonse. Pochází z Bystřice pod Hostýnem a pedagogickou dráhu započal na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské ve Valašském Meziříčí. Stanický tvoří monumentální sochařské formy a instalace ovlivněné minimalistickými a konstruktivistickými tendencemi, které spolu s precizním řemeslným zpracováním působí tajemně a nadčasově.
V rámci celého projektu vzniká nová interpretace uměleckých záměrů v oblasti skla a instalace. Díky úzké provázanosti s prostorem galerie je divák zapojen do procesu vnímání uměleckého díla otevírající další rovinu vnímání skla a objektů v kontextu současného umění.
Simona Kocurková, Šopa, 2016
Nikola Kovalíková, In extremis , 2016
Petr Stanický - Shelter II.
Lucia Regásková, oltářní set, 2016